bosmaas-down-under.reismee.nl

Daydream Island

Een dagje daydream island.

We vertrekken al op tijd met de boot naar daydream island, 1 van de eilanden van de white sundays.We waren al gewaarschuwd, it's windy.We zitten boven op het dek en nog maar net onderweg komen de eerste golven onze kant op. Dikke pret, tot het te gek wordt en Lasse met nog een andere passagier kleddernat werd. We zoeken een beschut plekje en na een half uur arriveren we op daydream island. Om 10 uur worden de vissen in de reefe gevoerd, haaien, grote stingrase en natuurlijke Nemo. Mooi om te zien. Daarna koffie met gebak en een rondje op de midgetgolfbaan. Iedereen bloedje fanatiek!

Na de lunch een korte wandeling door the rainforest naar het strand. Daar gaan we snorkelen. We zien prachtige vissen. Jesper krijgt de smaakt te pakken en Nils is druk met zijn zandkasteel. We eindigen in het zwembad en de spa.

Weer terug met deboot en om 18.00weer in de camper.Een heerlijke dag en vooral het snorkelen was super.

Crocodile safari

Daar gaan we weer, net als negen jaar geleden, op crocodile safari.

We worden met de bus opgehaald bij de camping, de bus is nog vrij leeg en tot onze verbazing stappen er bij het volgende hotel, voor deze hele spannende tour,een stuk of 20 echte senioren in. Een groep uit Adelaide. Leuk, dat ze dit nog doen.

Op de plek van bestemming een korte uitleg en dan de boot in. We zien eerst en paar babykrokodillen en enkele eenjarigen, maar dan het echte werk. Devrouwtjes en later ook de manne(tjes). Sommigemeer dan4 meter lang, eerst liggenze op de oeveren dan verdwijnen ze op een gegeven moment in het water en dan zie je ze helemaal niet meer. In de Australian Zoo hebben we gezien dan krokodillen gerust een meterje omhoog kunnen komen uit het water, dus de kids zitten keurig met de handjes binnen boord....

We hebben een goede dag, want we zien er veel.

We hebben een bbq lunch en daarna nog een tocht door het binnenland in enkele karren achter de tractor. De jongens vinden het eerst super leuk achter de tractor aan, maar de uitleg is nog wat lastig voor ze, als we over hobbels heen gaan en de karretjes alle kanten op gaan, hebben ze weer dikke pret.

Na de tocht krijgen we billy tea met damper, thee met brood gebakken in een pan boven het vuur. Het smaakt allemaal goed. Weer terug in de bus en op naar Airlie beach.

Omdat we op een backpackers camping staan en het weekend begint (noisy), besluiten we nog naar een andere camping te gaan net buiten Airlie beach. We hebben geluk want om 16.00 gaan ze de vogels voeren. Jesper vind het super, Lasse en Nils proberen het ook, maar een vogel op de arm is nog wat eng en bovendien hebben ze scherpe nagels. Ze houden het bij het voeren van de eenden. Jesper heeftondertussen drie rainbow parrots op zijn hoofd die vechten om het beste plekje. Een mooi gezicht.

Nog even zwemmen in het zwembad, skypen en dan is de dag weervoorbij.

Bundaberg Rum en Bargara

Vandaag om 7.00 vertrokken uit Noosa Heads richting Bundaberg. Dit plaatsje staat met name bekend om de schildpadden, het suikerriet en de rum die menhier maakt. Na informatie bij de de bekende i van tourist information denken we er eerst aan door te rijden naar Agnes Water maar besluiten dit niet te doen en rond de middag zijn we dan ook al op de eindbestemming van deze dag Bargara.

Uit de camper, zwemkleren aan en met zijn allen naar het strand. Geen kip te bekennen, wel 5 andere badgasten, maar die kwamen voor de zon en we hebben hier een paar uur prima doorgebracht.

Daarna te voet naar het dorp voor de nodige boodschappen, eten bij de mc die je hier in ieder dorp bijna hebt. In het donker weer naar de camping gelopen en vroeg op bed.

1e dolfijn gezien in Noosa Heads

Op onze rustdag in Noosa Heads zijn we gisteren begonnen met een lekker ontbijt buiten en daarna een frisse duik in het enigzins verwarmde zwembad. Toen Lasse zijn lippen op de kleur van een smurf leken zijn we er maar vlug uit gegaan.

Er waren twee markten in Noosa en dat is natuurlijk reden om een te bezoeken op zondag. Het betrof de Farmers market. Alle boeren uit de regio komen met hun producten naar deze markt. Geen speelgoed dus en dat betekent dat we er snel uitgekeken waren.

Rond de middag zijn we getstart met een wandeling in het National Park van Noosa. Hier hebben we het Tanglewood track en aansluitend ook nog even het coastal track gelopen. Mooie uitzichten over de stranden en de zee. Na een steil begin was het verder voor Jesper en Lasse prima te doen en Nils vind het op de schouders van papa en mama ook erg fijn wandelen.Bij Hells gates, halverwege de route, zagen we een Dolfijn twee keer boven water komen. De turtles die er normaal ook te zien zijn waren er vandaag niet helaas.

Na deze wandeling bij een heerlijk temperatuurtje zijn we weer naar de camping gegaan waarna de gebroedersweer even een frisse duik in het zwembad hebben genomen.

Ondertussen werd Ronald bij de Australische burenuitgenodigd voor een bak koffie. Een boeiend gesprek volgde. Ook de kinderen en Digna kregen wat te drinken en koekjes.Wat zijn de mensen hier toch aardig en oprecht.

Steve Irwin, the crocodile hunter

Na een vervelende dag gisteren, vanmorgenom 7.15 vertrokken uit Jacobs Well. Het was ruim een half uur rijden naar Brisbane en daar wilden we net als in Sydney de tolwegen vermijden. Dat plan was om 8.30 geslaagd maar via het hart van Brisbane was dat best wel mooi voor de zaterdagmorgen. In een van de reisboeken die we mee hebben hadden we iets zien staan over de Australian Zoo van wijlen Steve Irwin. Hier waren we aan toe! Om 10.15 waren we er al na een heerlijk ontbijt in de buitenlucht. Dat is ook zo typisch voor australie. Je hebt allemaal dagcampings en dat is op zich niet bijzonder. Wel als je weet dat je op bijna al deze dagcampings (ook in de nationale parken) gratis gebruik kunt maken van een bbq. Niet een die je zelf aan moet steken maar een metalen plaat verhit door gas die iedere morgen door de beheerder gepoetst moet worden. Daar lekker bacon en eggs op gemaakt zoals we dat eigenlijk iedere morgen doen.

Australian Zoo

Steve Irwin zijn enthousiasme leeft nog steeds. We kennen allemaal de beelden van deze markante man. Best wel kippenvel als je langs zijn memorial hall loopt.

Bij binnenkomst in het park staan er, na een paar soorten dieren gezien te hebben,ineens medewerkers metkakatoos,slangen en hagedissen in de handen om kinderen te laten ervaren en kennis te maken met deze dieren. Dat verwacht je niet.

Mooie dieren en rond de middag gaan we naar de show in een heus stadion met in het midden een watertje en grasveld. We zien roofvogels, kakatoos, een krokodil en nog veel meer dieren voorbij komen.De manier waarop dit neergezet is, is zo bijzonder en overweldigend dat Jesper, Lasse en Nils er even van onder de indruk zijn. Een Ibis die je in Emmen kunt bewonderen en hier vrij leeft poept nog even vanaf het dak naar beneden en dat was wel even schrikken als er stenen bij zitten....

Jesper, Lasse en Nils mogen kangaroos voeren en aaien enkoala's aaien. Wat een ervaring.

We rijden nadit bezoek door naar Noosa Heads waar we camping vinden met verwarmd zwembad en dichtbij een National park.

Springbrook National Park heeft geen plaats meer... dan maar naar Jacobs Well

Vanuit Yamba vertrokken we na het ontbijt richting springbrook national park. Een rit over de oude motorway 1 (m1) waar de nieuwe naast gebouwd gaat worden. Hierdoor duurde de reis langer dan gepland en arriveerden we om 14.30 in Springbrook om daar te gaan kamperen in het National Park. De rit vanaf de M1 naar springbrooktoe was een uitdaging. Veel haarspeldbochten, weggetjes waar je met 1 auto tegelijk over kon, oude houten bruggen in scherpe bochten en een grote kans op vallende rotsen. Dan te bedenken dat dit met die grote camper moet. Aangekomen op de camping van het national park bleek dat je daarvoor telefonisch of per mail een plek moest reserveren. Stond nergens vermeld helaas.Dan maar even bellen voor het eerste deze vakantie en via een operator krijgen we iemand van het NP aan de lijn. Helaas alles is volgeboekt voor vandaag en morgen. Geen andere camping in de buurt, geen mogelijkheid om wild te kamperen dus gaan we gefrustreerd dezelfde 20 kilometer het dal uit en weer terug. Tweed Heads leek een goed alternatief. Op de kaart was niet te zien dat dit een megastad is en nog steeds groeiende is met flats etcetera aan de Gold Coast. We belanden uiteindelijk in Jacobs Well een vissersdorp boven Coomera. Op de veel te kleine camping voor dit aantal vakantiegangers zijn het allemaal terreinwagens met boten. We komen in het donker aan, niets meer te zien, snel een pizza gehaald, gegeten en slapen.

Het plan was mooi, Springbrook was erg mooi, maar Jacobs Well snel vergeten.

Kangaroos op het strand en de Horseraces in Grafton

De voorspellingen waren slecht, regen was voorspelt. Voor mij, Ronald, begon de dag om 06.15. Vroeg uit de veren voor een lange wandeling. Ik besloot om de tocht per voet te gaan maken naar mount Bluff. Eerstprobeerde ik de vogel met zijn flitsroep vast te leggen maar wat is dat lastig zeg (wel te horen maar niet te zien in de bomen) Daar kwam de zon boven de zee. Mooie foto's hiervan gemaakt. Ik was niet als eerste op want later sprak ik een visser die al vanaf 01.30 met een zaklamp op het hoofd in de branding stond te vissen. Gelukkigwas het zijn hobby.

Smile

Ik had de eerste kangaroos al gezien toen ik hem sprak maar op dat moment gebeurde het. Ze kwamen over het strand op mij af met zijn tweeen. Al huppend en steeds dichterbij. Dat was best schrikken want dat was wel het laatste wat ik had verwacht. Toch maar even de armen omhoog om ze te laten schrikken. Volgens de visser werden ze gevoerd op de camping en rekenden ze nu ook op een hapje. Ik was sprakeloos en heb de hippende kangaroor op het strandgelukkig vast weten te leggen. Daarna de duinen in en ook daar kwam ik kangaroos tegen en veel vogels waar dit park bekend om staat. Om 9.15 bereikte ik moe maar voldaan de camping. Achteraf waren Jesper, Lasse en Nils en daardoor ook Digna al vroeg op geweest en zij hadden ook al een mooie wandeling gemaakt. Vanuit het bed in de camper konden we dekangoeroes al dichtbijzien.

Om 10.30 vertrokken we naar Grafton waar we de jaarlijkse horserace wilden meemaken. We mochten met onze sneakers en korte broekennaar binnen maar vielen wel erg uit de toon tussen alle pakken van de mannen en strakke pakjes en hoeden van de dames. Wat een evenement om mee te maken. Ik had drinken gehaald en durfde me niet meer te vertonen naal die afkeurende blikken die ik kreeg.Na 5 races hielden we het voor gezien.Toen we terugliepen kwamen welangs de startplek. Mooi om tezien hoe al de paarden in de startboxen worden gebracht endan met een bloedgang wegracen. We gingennaar Yamba voor een plek in het national park maar dat bleek niet te kunnen dus stonden we op een campingnaast de baai van Yamba.

Een lange reis naar Iluka

We hadden deze dag als richtpunt Grafton genomen. Achteraf gezien erg ambitieus.

De dag begon met het feit dat we bij de afrit van de camping al twee kanten op konden en we besloten via Crowdy Head te rijden. In Crowdy Head konden we geen kant meer op behalve naar het hoogste punt rijden. Halverwege even stoppen en wat zien we... walvissen.

Deze vastgelegd en een tijdje gekeken en vervolgens weer terug en een dirt road ingereden. Dat is een niet verharde weg. Eerst gaf de navman aan dat het 6 kilometer zou duren. Na 45 minuten en veel gehobbel maar wel door een mooi Nationaal Park bereikten we de gewone weg weer. Pffff.

Aangekomen in Grafton bleek dater geen campings beschikbaar waren in verband met de jaarlijkse horseraces. Wat dan? Bushcamping, wat de jongens graag wilden ivm de bbq, was niet echt in de buurt en het was al 15.00. Toch maar doorijden naar national park bundjalung en het plaatsje Iluka. Wat was dat een geweldige plek maar daarover morgen meer. Bij aankomst op de bushcamping werden we geweldig ontvangen door een van de rangers die uiterst vriendelijk en vrolijk ons te woord stond. Op de camping liepen de wilde kangaroos lekker te grazen aan de kust en de kalkoenen pikten ook een graantje mee. De overige mensen op de camping, althans de meeste, waren net zo wild als de kangaroos. Vrij leven, tot in de late uurtjesbij het kampvuur liedjes zingen en overdag ook bij hetkampvuur praten of vissen. Hadden wij die rust maar ...De buren waren erg vriendelijke oude mensen. Na het eten lekker slapen na een vermoeiende reisdag.